Tips

Verschillende soorten trainingsprogramma’s en virtual partner

trainingsprogramma’s en virtual partner

trainingsprogramma’s en virtual partnerJe kunt een sporthorloge alleen gebruiken om standaard metingen uit te voeren, maar je kunt het horloge ook gebruiken om bepaalde trainingsprogramma’s te volgen. Gebruik je het horloge op de laatste manier, dan kun je nog meer uit iedere workout halen. Daarom leggen wij je graag uit hoe je jouw horloge met diverse trainingsprogramma’s kunt combineren.

Verschillende soorten trainingsprogramma’s en virtual partner

Op deze pagina lees je niet alleen welke trainingsprogramma’s er zijn voor het gemiddelde sporthorloge, maar ook welke mogelijkheden je hebt bij het instellen van je eigen trainingsprogramma. Na het lezen van dit artikel, weet je precies hoe je jouw sporthorloge kunt gebruiken om je workouts te optimaliseren en welke verschillende soorten trainingsprogramma’s en virtual partner er zijn.

Trainingsprogramma’s en virtual partner

Er worden verschillende soorten trainingsprogramma’s aangeboden voor sporthorloges. Deze trainingsprogramma’s kun je op drie manieren gebruiken. Deze manieren worden hieronder kort beschreven, zodat je precies weet hoe je jouw sporthorloge kunt gebruiken tijdens het sporten.

Een eigen programma maken

Je kunt een voorgeprogrammeerd programma gebruiken op je sporthorloge, maar je kunt er ook voor kiezen een trainingsprogramma op maat samen te stellen. Dit betekent dat je jouw eigen perfecte trainingsprogramma opstelt en op je horloge zet. Als de voorgeprogrammeerde trainingsprogramma’s net niet aan jouw eisen voldoen of net niet bij je trainingen passen, is het maken van een eigen programma zeker een aanrader.

Gebruik maken van een voorgeprogrammeerd programma

Op de meeste sporthorloges staan diverse voorgeprogrammeerde programma’s. Denk hierbij aan interval trainingsprogramma’s, maar ook aan warming up programma’s, trainingsprogramma’s op basis van een bepaalde tijd, programma’s op basis van een bepaalde afstand en programma’s met rustige en actieve stukken.

Trainen met trainingsprogramma’s en virtual partner

Tot slot is het ook mogelijk met een virtuele trainingspartner te trainen. Dit klinkt wat ingewikkeld, maar dit betekent simpelweg dat je het tegen jezelf opneemt. Je loopt namelijk tegen een eerder – door jouzelf – vastgelegde training op het horloge. Door met een virtuele trainingspartner te sporten, probeer je continu jezelf te verbeteren. Ga je serieus aan de slag met de virtuele trainingspartner, dan lukt het zeker jouw trainingen effectiever in te steken. Je leert namelijk steeds een stapje verder te gaan met deze handige trainingspartner.

Een trainingsprogramma instellen: de mogelijkheden

Wil je met een op maat gemaakt trainingsprogramma trainen? Dan moet je dit programma eerst op je horloge instellen. Bij het zelf instellen van een trainingsprogramma, heb je verschillende mogelijkheden. Deze mogelijkheden beschrijven we in onderstaande alinea’s. Door onderstaande alinea’s door te lezen, krijg je een duidelijk beeld van wat er precies mogelijk is als je een eigen training op gaat stellen op je sporthorloge.

De soort training

trainingsprogramma en virtual partner

Voor je een training samen gaat stellen, kies je eerst wat voor soort training je op je horloge wil installeren. Dit kan een warming up training zijn, maar ook een hardlooptraining, een hersteltraining, een afwisselende training met rustige en actieve stukken en een cooldown training. Naarmate je jouw sporthorloge wat langer gebruikt, heb je steeds meer trainingen op de gadget staan. Dit betekent dat je regelmatig van training kunt wisselen.

De duur van de training

Je kunt zelf kiezen hoe lang jouw trainingsprogramma moet worden. Wil je een hardlooptraining in je horloge zetten en wil je hier een volledige workout uit halen, dan stel je een training van 45 minuten of een uur in. Een warming up training hoeft minder lang te zijn. Deze training kan bijvoorbeeld ook 15 minuten duren. Wil je de ene keer wat langer trainen dan de andere keer, dan kun je twee dezelfde trainingen in je horloge zetten met ieder een andere duur. Je kunt bijvoorbeeld een hardlooptraining van 30 minuten in je horloge zetten én een hardlooptraining van 60 minuten.

Je kunt de duur van je training ook uitdrukken in kilometers. Dit betekent dat je de training pas af hebt gerond als je een X aantal kilometers hebt gerend. Er is in dit geval geen tijd gebonden aan de training. Ben je goed in vorm, dan kun je 30 minuten doen over jouw vastgelegde afstand. Ben je een beetje moe, dan doe je er wat langer over. De training is afgerond als je de ingestelde afstand hebt gehaald, hoe lang je hier ook over doet.

Tot slot kun je de duur van je training ook uitdrukken in aantal calorieën. Wil je bijvoorbeeld 600 calorieën verbranden met je workout? Dan kun je dit instellen bij het samenstellen van jouw eigen training. Deze optie wordt wat minder vaak gekozen, simpelweg omdat de meeste hardlopers liever een bepaalde duur willen lopen of een bepaalde afstand willen halen. Het aantal calorieën is voor veel hardlopers minder relevant. Vind je dit wel belangrijk, dan kun je dit natuurlijk wel instellen.

Het intensiteitsdoel van de training

Bij de meeste sporthorloges kun je niet alleen kiezen wat voor soort training je samen wil stellen en hoe lang de training moet duren, maar ook wel intensiteitsdoel je wil halen met de training. Dit kan een bepaalde snelheid zijn, maar ook een specifiek hartslagtempo. Ook kun je diverse doelen met elkaar combineren. Zo kun je aangeven dat je een bepaalde gemiddelde snelheid wil halen, maar dan wel binnen een specifieke hartslagzone. Door gewoon eens een paar trainingen samen te stellen, kom je er vanzelf achter welk intensiteitsdoel of welke intensiteitsdoelen het beste voor jou werken.

Een trainingsprogramma op maat samenstellen

Nu je weet welke mogelijkheden je hebt bij het samenstellen van een trainingsprogramma op maat, kun je aan de slag met jouw eigen sporthorloge. Hoe je precies een trainingsprogramma op maat moet samenstellen op jouw horloge, is afhankelijk van het merk, het model, de functies en ga zo maar door. Als je voor het eerst een programma gaat samenstellen, kun je het beste even de handleiding van het horloge raadplegen om dit op de juiste manier te doen.

Natuurlijk kun je ook meerdere trainingsprogramma’s op maat samenstellen. Als je eenmaal een programma hebt ingesteld, weet je precies hoe dit werkt en heb je in een mum van tijd nieuwe trainingsprogramma’s op je horloge gezet.

Ken je iemand die dit ook interessant zal vinden?Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Google+
Google+
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email